De basics van een internationale contentstrategie (5 tips)

Content

Inhoudsopgave

De basics van een internationale contentstrategie (5 tips)

Expansie klinkt ondernemers, marketeers en aandeelhouders als muziek in de oren. Door globalisering is er steeds meer buitenlandse handel mogelijk. Een internationale contentstrategie kan in zo’n geval de brandstof voor je expansie zijn.

Je business uitbreiden naar het buitenland is een toffe uitdaging. Maar het betreden van nieuwe markten, regio’s of landen is niet alleen rozengeur en maneschijn.

Hoewel het relatief makkelijk is om een nieuwe markt te betreden, blijft het een gigantische uitdaging om je doelgroep te bereiken in een vreemd land. Laat staan om kwalitatieve leads te genereren.

En sorry dat we het zeggen, maar een goedlopend bedrijf in Nederland betekent niet gelijk dat je bedrijf het ook goed doet in het buitenland.

Als je je goede ideeën, marketing, producten of diensten niet kunt afstemmen op de internationale doelgroep, ga je het niet redden.

Daarom is een internationale contentstrategie die wordt afgestemd op je doelgroep, van cruciaal belang.

Lokaliseer en optimaliseer je contentstrategie

Content lokaliseren tips

Taal, cultuur en gebruiken zijn overal anders. 

Het is heel simpel. In Nederland besteed je veel tijd en aandacht aan je marketingstrategie. Je target een specifieke doelgroep, je stemt de content die je maakt af op je doelgroep en je bereikt ze via specifieke kanalen.

Als je je internationale ambities wilt waarmaken, is een vertaling vaak niet genoeg. Je hebt ook een internationale contentstrategie nodig die afgestemd wordt op de taal, cultuur en gebruiken van het land dat je betreedt. En dat is dus een andere strategie dan je Nederlandse contentstrategie.

Maar, first things first. Wat is de betekenis van content, marketing en contentmarketing nou precies?

Definitie van content

Definitie van content 

Content is informatie. De meeste content bestaat uit online uitingen als tekst, afbeeldingen of video. Maar in principe is een evenement ook een vorm van content.

Definitie van marketing

Marketing bestaat uit de activiteiten, instituties en processen die zich richten op het creëren, communiceren, leveren en uitwisselen van zaken die waarde hebben voor klanten en de maatschappij in het algemeen.

Definitie van content marketing

Content marketing is een vorm van marketing waarbij je relevante en waardevolle content creëert om een duidelijk afgebakende doelgroep aan te spreken. Het doel hiervan is om die doelgroep aan te zetten tot winstgevende acties.

Content is king, een gevleugelde uitspraak van Bill Gates. In dit blog lees je waarom content marketing king is.

Hier komen vijf praktische tips voor een goede internationale contentstrategie

Praktische tips voor internationale marketing

Voor je marketingstrategie zijn de volgende elementen belangrijk: je aanwezigheid, de kanalen die je gebruikt en de lokale wetgeving.

Tip 1: gebruik de goede communicatiekanalen

Niet elk land heeft dezelfde manier van communiceren. Zo is in Japan e-mail geliefd, maar communiceren ze in China het liefst via sms.

Maar ook dichter bij huis kan je doelgroep een heel andere voorkeur hebben. Xing is de Duitse tegenhanger van LinkedIn. Het Duitse zakelijke platform heeft zelfs meer gebruikers dan LinkedIn. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland heeft Xing 15,3 miljoen gebruikers terwijl Linkedin er “slechts” 12 miljoen heeft.

Het gaat niet alleen om verschillen tussen landen, want ook binnen een land kunnen doelgroepen andere voorkeurskanalen hebben. Denk bijvoorbeeld aan de leeftijd, het geslacht en het inkomen van de beoogde doelgroep.

Het is belangrijk dat je verschillende kanalen inzet als je internationaal gaat. Per land en per doelgroep verschilt het kanaal waarop je de nadruk moet leggen. Waarschijnlijk zijn dat andere kanalen dan in Nederland.

Als je in Nederland vooral met je doelgroep communiceert via e-mail en LinkedIn, kan het dus best zijn dat je in een ander land vooral belt en Xingt met je doelgroep.

Ook interessant: dit zijn de belangrijkste cultuurverschillen tussen Nederland en Duitsland.

Tip 2: content is king, maar timing is alles

Als je weet welke kanalen je moet inzetten om je internationale doelgroep te bereiken, is het niet de bedoeling dat je de doelgroep bestookt met berichten.

In sommige landen is het normaal om een serie e-mails te sturen, maar in veel landen wordt dit niet gewaardeerd.

Check dus hoe vaak en wanneer je aanwezig wilt zijn. Doe tests: heb je vooral ’s ochtends succes? Of is jouw doelgroep meer geïnteresseerd in je product of dienst op weekenddagen?

Je doelgroep spammen is nooit een goed idee.

Als we het over de juiste timing hebben, bedoelen we daarmee dat je doelgroep op bepaalde momenten meer wordt getriggerd om actie te ondernemen. Dit kan per land en regio verschillen, maar ook per product of dienst.

Een restaurant dat pizza’s bezorgt, heeft waarschijnlijk het meeste succes met een bericht of aanbieding rond etenstijd op een regenachtige avond.

Zorg er dus voor dat je je doelgroep kent, weet hoe je hun interesse wekt en hoe je hen tot actie aanzet. Het maken van een buyer persona is hierin een belangrijke stap.

Tip 3: verdiep je in de lokale wetgeving

Juridische tips internationaal

Je wilt niet met de sterke arm der wet te maken krijgen, en al helemaal niet in een land waar je net voet aan de grond probeert te krijgen. Bereid je dus goed voor op de wetgeving in andere landen.

In Duitsland is een ‘impressum’ bijvoorbeeld verplicht. Onze Oosterburen hechten veel waarde aan online privacy. De Duitse wetgeving op het gebied van privacy, colofon (‘Impressum‘), copywriting en dataopslag is veel strenger dan in Nederland. De vermelding van een ‘Impressum’ is wettelijk verplicht voor schriftelijke media. Met het ‘Impressum’ wordt aangegeven wie de eigenaar van de publicatie is en het auteursrecht heeft.

Wil je een Duitse webshop beginnen? Dan is dit blog een must-read.

Denk in ieder geval aan: naam en adres van de aanbieder, naam van de directeur, telefoonnummer en e-mailadres, registernummers en het btw-identificatienummer. Deze informatie moet overzichtelijk, direct toegankelijk en altijd beschikbaar zijn.

De eisen verschillen per land. Verdiep je dus in de regelgeving van het land waar je voet aan de grond wilt krijgen.

Tip: in dit blog hebben we de belangrijkste Duitse business termen op een rij gezet.

Maak optimaal gebruik van technologie

Je kunt je doelgroep door en door kennen. Aan de technologie zal het niet liggen. Er zijn veel data van je doelgroep beschikbaar. Daardoor verwachten ze zelfs dat je hen kent. Dat geldt voor de binnenlandse markt, maar ook voor de internationale markt.

Ga je internationaal? Kijk dan nog even naar de technologie die je gebruikt. Is alles up-to-date? Haal je het maximale uit je technologie? En hoe is de klantervaring? Als je een nieuwe markt betreedt, wil je dat de technologie piekfijn in orde is.

In dit blog leggen we uit hoe je een meertalige WordPress website kunt opzetten.

Hier zijn 2 belangrijke tips voor het gebruik van technologie in je (internationale) contentstrategie.

Zorg voor a) een consistente klantervaring en b) goede interne communicatie.

Tip 4: consistente ervaring voor klanten

Gebruikerservaring content

Het is goed om verschillende communicatiekanalen te gebruiken. Het is niet goed als al deze kanalen voor een inconsistente ervaring zorgen. Vooral als je net een nieuwe markt betreedt. Je wil geen slechte eerste indruk achterlaten.

Je UI en UX moet via elk kanaal vergelijkbaar zijn. 

Definitie User Interface

User Interface (UI) betekent gebruikersomgeving. De UI werkt als koppeling tussen mensen en het systeem dat ze willen besturen. Het is, simpel gezegd, hoe een website eruit ziet. Een goede UI is gebruiksvriendelijk.

Definitie User Experience

User Experience (UX) betekent gebruikerservaring. De UX bestaat uit alle elementen waar de klant mee te maken krijgt als hij of zij met je bedrijf in aanraking komt. De UX houdt zich op bijvoorbeeld een website meestal bezig met het technische en analytische aspect van de gebruikerservaring. De UI is onderdeel van de UX. Een gebruiksvriendelijke UI draagt bij aan een goede UX.

Als je klanten via alle kanalen dezelfde UI en UX ervaren, zien ze je als consistent en betrouwbaar.

Stel, je hebt alles op orde. Je UI en UX op je website zijn helemaal vernieuwd en herkenbaar. Je spreekt je klanten aan met je en hanteert een losse schrijfstijl, ook op Twitter en Facebook.

Als je als klant dan een e-mail krijgt met een oud logo waarin ze formeel en met u worden aangesproken, merken ze dat verschil direct. En dat is niet positief voor het beeld dat ze van je bedrijf hebben.

Bijvoorbeeld in landen als Portugal, waar de start-upscene booming is, vinden ze dit soort ouderwetse fouten niet cool. Vergeet ook niet om je algemene voorwaarden te vertalen.

Tip 5: goede interne communicatie

Interne communicatie

Als je intern niet goed met elkaar communiceert, hoe kun je dan goed met je klant communiceren? Verschillende personen of afdelingen binnen je bedrijf moeten van elkaars werkwijze op de hoogte zijn.

De bovenstaande tip sluit hier ook bij aan. Let erop dat je organisatiebreed dezelfde tone of voice gebruikt.

Maar daar blijft het niet bij. Zorg er bijvoorbeeld voor dat verschillende e-mailstromen niet met elkaar in conflict zijn. Je wilt bijvoorbeeld niet dat er een marketingmail wordt verzonden met korting op een product dat de klant net heeft afgerekend.

Vooral in een land als Engeland, waar ze perfectionistisch zijn, worden dit soort fouten van bedrijven niet gewaardeerd. Check ons blog over zakendoen in Engeland voor meer tips.

Benader je doelgroep en je klanten altijd op dezelfde manier.

Je doelgroep is gewend om content op maat te krijgen.

Dat begint al bij de basics. Heb je klanten in andere tijdzones? Dan moet je ook ze in hun eigen tijdzone kunnen bedienen. Samenwerken met een Engels vertaalbureau is geen overbodige luxe.

Tijdzones

Dus: dit zijn de 5 do’s van een internationale contentstrategie

Optimaliseer je marketingstrategie door:

het gebruik van goede kanalen;
op de juiste momenten aanwezig te zijn;
je aan lokale wetgeving te houden.

Gebruik je technologie optimaal door:

klanten een consistente ervaring te bieden;
goede interne communicatie.

Jouke de Jong

Jouke de Jong

Jouke is SEO specialist en storyteller. Als je verhaal te ingewikkeld is, luistert niemand. Je wilt laten zien dat jouw dienst het probleem van je klant oplost, in welke taal dan ook.