Autoriteit en content

Autoriteit opbouwen met contentmarketing en SEO: wat is het en hoe krijg je het?

Autoriteit is een van de meest besproken onderwerpen binnen SEO en contentmarketing.

Elke SEO-specialist en content marketeer hoor je over het verkrijgen van autoriteit. 

Maar tegelijkertijd is het ‘hebben van autoriteit’ een vaag begrip. Want het is niet tastbaar. 

Met je merk een autoriteit in je branche worden, is als een marathon. Je loopt een marathon pas na maanden van voorbereiding. Je traint hard en consistent. En totdat je de finish passeert zijn je inspanningen weinig zichtbaar.

Bouwen aan een ijzersterke online reputatie en het verkrijgen van autoriteit zijn de meest lastige onderdelen van online marketing.

Maar het is niet onmogelijk. 

In dit blog leg ik je alles uit over autoriteit. 

Ik laat je zien wat autoriteit is, waarom het zo belangrijk is en hoe je autoriteit creëert. 

Let’s go! 

Opbouwen van autoriteit

De basics van autoriteit

In dit blog over autoriteit beantwoord ik jouw vragen over:

  • Wat is autoriteit?
  • Wat is het verschil tussen domeinautoriteit en een autoriteit zijn?
  • Waarom is autoriteit belangrijk voor mijn website?
  • Hoe verhoog ik mijn autoriteit? [5 tips]

Het is lastig om een definitie te geven van iets wat niet tastbaar is. Ik probeer zo goed mogelijk uit te leggen wat het inhoudt om een autoriteit in je branche te zijn. 

Autoriteit zijn binnen je branche is dat mensen naar jouw website gaan als ze iets willen weten over een onderwerp dat gerelateerd is aan jouw business of persoonlijke kennis. Ze kiezen er bewust voor om de informatie bij jou te zoeken, omdat ze weten dat jij veel kennis van zaken hebt. 

En dat je te vertrouwen bent.

De van Dale geeft de volgende definitie van autoriteit:

au·to·ri·teit (meervoud: autoriteiten)
1 (v) gezag
2 (m,v) overheidspersoon
3 (m,v) iem. met gezag op een bep. terrein

De autoriteit waar ik het over heb, gaat meer over een reputatie. 

Je kunt dit type autoriteit het beste vergelijken met de tijd voordat internet bestond. Als je iets wilde weten over klassieke dramatheorie, belde je niet je buurman of je tante op. 

Dan ging je naar de bibliotheek, en met de hulp van de bibliothecaris zou je op zoek gaan naar een handboek over klassieke dramatheorie.

Waarom dat handboek en niet je buurman? Dat is een kwestie van autoriteit. De schrijvers van het handboek zijn al jarenlang bezig met onderzoek naar klassieke dramatheorie. Heel veel andere wetenschappelijke artikelen hebben gerefereerd aan dit handboek. 

Je baseert je keuze dus op basis van autoriteit. 

De schrijvers zijn een autoriteit op dit gebied, de buurman not so much

Het verschil tussen SEO-autoriteit en autoriteit in je content

De term ‘autoriteit’ is op diverse manieren te interpreteren: 

  • domeinautoriteit;
  • met je content een autoriteit zijn;
  • website-autoriteit;
  • domain authority (DA van Moz);

Autoriteit is een van de 3 SEO-pijlers (autoriteit, content en techniek) en kan dus betrekking hebben op je domeinautoriteit. Maar autoriteit kan ook betrekking hebben op je reputatie en content. En dat is waar dit blog over gaat. 

Infographic over autoriteit

Dit zijn de belangrijkste verschillen:

1. Domeinautoriteit

Ieder domein heeft een bepaalde mate van autoriteit. Simpel gezegd wordt de waardering van een domein beïnvloed door drie factoren:  

  • leeftijd en vertrouwen;
  • populariteit;
  • pagina’s op domein.
Domein autoriteit uitgelegd

2. Met je content een autoriteit zijn in je branche

Als je met je content een autoriteit in je branche bent, ben je de absolute baas in je vakgebied. Met je content laat je constant zien dat je expert bent over onderwerpen die gerelateerd zijn aan jouw business of persoonlijke kennis.

Voorbeeld: Brian Dean van Backlinko.com

Content autoriteit uitgelegd

3. Autoriteit websites

Bij websites werkt autoriteit eigenlijk hetzelfde als vroeger. Als je veel goede content publiceert over een bepaald onderwerp, wordt je door bezoekers (en door zoekmachines) steeds meer gezien als autoriteit.

Als er dan ook nog heel veel andere websites naar jouw website verwijzen, groeit je autoriteit nog verder. Helemaal als die andere sites een hoge waardering hebben.

Voorbeeld: Wikipedia.org

Website autoriteit uitgeelgd

4. Om het nog ingewikkelder te maken: domain authority

Als je het met een SEO-specialist of content marketeer over domeinautoriteit hebt, gaat het bijna altijd over de “DA of domain authority” van een domein. 

Dat zit zo: niemand weet hoe het algoritme van Google werkt. Om toch een idee te krijgen van hoe goed je aan de maatstaven van het Google-algoritme voldoet, hebben ontwikkelaars van SEO-tools een eigen waarderingsmethode ontwikkeld.

Zo heeft MOZ een tool ontwikkeld waarmee de autoriteit van je domein berekend wordt. Dit heet domain authority (DA)

Deze tool geeft jouw website een autoriteitscore tussen de 0 en de 100. Hoe hoger je DA-score, hoe groter de kans dat je hoog rankt in zoekmachines.

Belangrijk om te weten: de DA-tool van MOZ is op geen enkele manier gelinkt aan je Google rankings. Heeft jouw domein een DA van 10 en je concurrent een DA van 15? Dan kan het alsnog zijn dat jouw content beter rankt. 

Andersom houdt dat ook in dat jouw content niet per definitie beter gaat ranken als je een hogere DA toegewezen krijgt. 

DA is dus een getal waarmee je de ‘sterkte’ van je website kunt zien.

Website autoriteit uitgelgegd

Waarom is autoriteit zo belangrijk?

Autoriteit is een indicatie van de waarde van je website. Geen autoriteit is dus weinig waarde.

Om autoriteit te krijgen, heb je goede content en high-quality links nodig. Daarom is content marketing en SEO onmisbaar als je bouwt aan de autoriteit van je website.

Autoriteit vergroten op je website

Om de autoriteit in jouw niche te worden, moet je deze 4 dingen onthouden:

  • creëer een goede contentstrategie;
  • deel informatie belangeloos;
  • lange content = beter;
  • focus op jouw niche.

Contentstrategie

Goede content marketing levert je alle bouwstenen om een ijzersterke online reputatie te bouwen. 

Een goede contentstrategie is de sleutel tot succes als je je autoriteit wilt vergroten. Het heeft geen zin om nu lukraak blogs te gaan posten op je website. 

Je moet focus aanbrengen in je content. 

Toen we begonnen met content marketing, bestond onze contentstrategie eigenlijk uit een simpel onderdeel: bloggen.

Geen strategie, gewoon bloggen.

En we kwamen er vrij snel achter dat ‘gewoon bloggen’ niet werkt. 

We ontwikkelden een contentstrategie en de resultaten zijn geniaal. Afgelopen maand zagen we een toename van ±300% in organic traffic.  

Resultaten organisch content marketing

Met de onderstaande vier stappen zorg je voor een scherpe contentstrategie. 

1. Buyer persona

Maak een buyer persona (ook wel customer avatar). We hebben het eerder gezegd en we blijven het zeggen: een buyer persona is de basis van een goede contentstrategie. 

Met een buyer persona kun je gerichte content voor je doelgroep maken. Als je voor iedereen schrijft, schrijf je eigenlijk voor niemand. 

We vertellen je hier hoe je een buyer persona creëert. Een korte versie:

  • bedenk wat je ideale klant is;
  • download de avatar template en vul ’m in;
  • interview je huidige ideale klant;
  • stel de buyer persona op met deze informatie.
Goede buyer persona

2. Keywordonderzoek en contentonderwerpen

Keywordonderzoek is niet meer wat het geweest is. Door de hoge concurrentie kun je je niet alleen richten op de simpele keywords als ‘personal trainer groningen’. Daar zijn te veel hits voor. Het is voor deze keywords heel moeilijk om hoog te ranken. 

Daarom raden wij reverse keyword-onderzoek aan. Dan richt je je op waarom mensen een personal trainer nodig hebben, en waar ze dan op zoeken. In dit geval kunnen zoektermen zijn ‘meer energie krijgen’ of ‘motivatie sporten vasthouden’. 

Je moet je dus inleven in je potentiële klanten. Waarom hebben ze jouw product of dienst nodig? Als je dit weet, kun je daar goede onderwerpen voor je content uithalen.

Keyword onderzoek

3. Hoogwaardige content 

Een paar dunne blogs van 250 woorden gaan niet bijdragen aan je autoriteit. Je moet er tijd in steken. En liefde.

Je creëert hoogwaardige content door goed onderzoek te doen. Kijk wat er verder over dit onderwerp geschreven is.

En maak betere content dan dat.

Maak je lijstjes langer of diepgaander. Combineer onderwerpen die relevant voor jouw business zijn.

Jouw content moet uniek, beter, langer en interessanter zijn dan de andere content over dit onderwerp. Zo onderscheid je je van de rest.

4. Linkbuilding (intern en extern)

Linkbuilding moet een onderdeel van je contentstrategie zijn. Je buyer persona en je beste blog ooit vinden elkaar niet vanzelf. En Google vindt jouw beste blog ooit ook niet vanzelf.

Om gevonden te worden, moet je aan interne linkbuilding en externe linkbuilding doen. 

Interne links staan op pagina’s binnen jouw eigen domein. Dit zijn dus links die van de ene pagina op het domein naar een andere pagina op hetzelfde domein gaan.

Externe links zijn links die van een andere website naar jouw site gaan. 

In een ander blog hebben we uitgebreid geschreven over het belang van linkbuilding.

Waardevolle informatie delen: value first

Dit is het allerbelangrijkste punt. 

Als je de onbetwiste autoriteit in je branche wilt worden, moet je daar ook naar handelen. Simpel gezegd moet je je aan deze twee regels houden:

  • Je deelt kennis en informatie die waardevol is voor je doelgroep.
  • Je bent bereid om je meest waardevolle kennis weg te geven zonder dat je daar iets voor terugkrijgt.

Het doel is natuurlijk om autoriteit voor je merk te bouwen. Maar de intentie van je content moet zijn dat je je lezers helpt.

King of the hill word je niet door matige blogs te schrijven waarin je informatie achterhoudt. Met heel hard roepen dat je de beste bent, bouw je ook geen autoriteit. 

Een goede reputatie bouw je door waarde toe te voegen aan het leven van je lezer. Help je lezer oprecht een stap verder. 

Dit noemen we value first

Doe je dit goed, dan krijgen bezoekers van je website vertrouwen in jou en je merk. 

En dat is essentieel om een autoriteit binnen je vakgebied te worden.

Een voorbeeld van goede value first content marketing is de Allerhande van Albert Heijn. Met bijna 20.000 recepten met mooie foto’s, uitgebreide uitleg en video’s steekt Albert Heijn hier enorm veel moeite in. De Allerhande profileert zich als receptensite met lekkere en makkelijke oplossingen voor iedere dag.  

Deze inzet wordt gewaardeerd: zowel de website als de papieren Allerhande zijn geliefd bij het publiek. De Allerhande geeft zijn doelgroep recepten en inspiratie, en vraagt hier niets voor terug. En dat werkt.

Content marketing voorbeeld allerhande

Creëer de beste content in je branche

Het is heel simpel, met simpele blogs van 500 woorden word je geen autoriteit in je branche.

Als je echt het verschil wilt maken, moet je de diepte in gaan. Je moet laten zien dat je het waard bent. 

Het is niet de bedoeling om een blog zo lang mogelijk te maken, maar het is de bedoeling om zo gedetailleerd antwoord te geven op een bepaalde vraag.

Wij schrijven eigenlijk alleen nog maar blogs die minimaal 1000 woorden tellen en onze content moet voldoen aan deze twee eisen:

  • De content die we gaan schrijven moet beter worden dan alles wat er nu gepubliceerd is over dit specifieke onderwerp.
  • De content moet waarde toevoegen aan het leven van onze buyer persona. We streven ernaar om minimaal één probleem van de lezer op te lossen. 

Als je high quality content wilt creëren, moet je aan de bak. Een langere tekst is vaak een goed teken. 

Langere content is ook opvallender. Stel dat je personal trainer bent. Je ziet online overal blogs met 3 tips om sporten vol te houden. Wat doe jij dan?

Jij schrijft een blog met 30 tips om sporten vol te houden.

Is dat meer werk? Uiteraard. Heeft de lezer meer aan jouw blog dan aan al die andere blogs? Zeker weten.

Als je langere content schrijft, heb je ook meer ruimte om zoekwoorden toe te voegen. Dit kan weer helpen bij een hogere plek in Google. En als je hoog in de zoekmachines staat, zien bezoekers je eerder als autoriteit.

Trouwens: je content moet wel ook goed zijn. Dus als 20 van de 30 tips belabberd zijn, werkt dat natuurlijk averechts.

Kwaliteit en kwantiteit, dus. 

Nobody said it was easy.

Focus op jouw branche

Als je een autoriteit in je branche wilt worden, kun je het beste ook de focus houden op je branche. Kies een paar specifieke onderwerpen waar je veel van weet en schrijf daarover.

Weet je mijn voorbeeld nog over de schrijvers van het handboek over klassieke dramatheorie? Zij zijn een autoriteit binnen dat niche. 

Maar als een van die onderzoekers een krantenartikel schrijft over kernfysica, hecht ik daar veel minder waarde aan. Want in dat onderwerp is hij helemaal geen expert. 

Dus in het geval van de personal trainer heeft het niet zoveel zin om te gaan bloggen over auto-onderdelen. 

Je wordt niet ineens een autoriteit op het gebied van autoreparaties en het draagt ook niet bij aan je autoriteit over personal training, fitness en health. 

Autoriteit opbouwen duurt lang

Maar het is het waard.

Vroeger duurde het ook even voordat je een respectabele reputatie had opgebouwd. Dat is nu nog steeds zo. Mensen zien jou niet van de ene op de andere dag als autoriteit in jouw niche. 

Dat geldt in iedere branche en voor elk vakgebied. 

Of je nu personal trainer, monteur, of content marketeer bent: autoriteit is belangrijk, maar moeilijk te verkrijgen. 

Je moet er flink voor aan de slag. En nee, je bent niet ineens morgen een autoriteit, hoeveel je ook van je onderwerpen weet. Het is hard werken op een diepgaande en consistente manier.  

Maar als je eenmaal autoriteit hebt, zul je merken dat zoekmachines en bezoekers je belonen voor al je harde werk.

 

Summary
Autoriteit opbouwen met content marketing en SEO
Article Name
Autoriteit opbouwen met content marketing en SEO
Description
Autoriteit is een "hot item" binnen SEO en content marketing. In dit blog lees je wat autoriteit is, waarom het belangrijk is en hoe je het creëert.
Author
Publisher Name
Machielsen
Publisher Logo