Waarom sommige SEO teksten succesvol zijn en anderen falen

Eerlijk is eerlijk, SEO teksten schrijven heeft iets magisch

Goed geschreven content heeft namelijk een gigantische impact op de vindbaarheid van je website.

Sterker nog, een goede tekst kan je SEO campagne maken of breken.

Eigenlijk is een SEO tekst een vreemd principe. Veel ondernemers en marketeers hebben er een verkeerd beeld bij. SEO teksten zijn geen wondermiddel.

We delen straks de belangrijkste ranking factoren voor SEO teksten met je.

Maar wist je dat alle goed geschreven SEO teksten aan één voorwaarde voldoen?

Ze zijn niet geschreven voor Google. Integendeel. Ze zijn geschreven voor je doelgroep.

Een goede SEO tekst wordt dus geschreven voor de bezoeker en voldoet op een subtiele manier aan de ranking factoren van Google.

Een goede SEO tekstschrijver weet welke ranking factoren van invloed zijn op een SEO tekst.

 

Is SEO de moeite waard?

Een veel gestelde vraag. Ons antwoord is simpel: ja, SEO is de moeite waard.

Maar ken je het gezegde “Bij de schilder bladdert de verf van de kozijnen”? Bij ons was dat ook het geval. Een content strategie hadden we niet en voor SEO hadden we geen tijd. Alle tijd die we hadden, besteedden we aan onze klanten.

Ongeveer in mei 2018 zijn we voor onszelf aan de slag gegaan met SEO. We zijn nog lang niet waar we willen zijn, maar we zijn zeer tevreden met onze resultaten.

De resultaten die we voor onszelf realiseren, hebben een enorme impact op onze business. We hebben de traffic naar onze website [organisch] in minder dan 7 maanden met 50,53% verhoogd, zonder nieuwe teksten te schrijven (periode mei 2018 tot en met december 2018).

We hebben gefocust op externe linkbuilding, interne linkbuilding en het updaten van bestaande (oude) content.

Voor relevante keywords als “SEO tekstschrijver” betekende dit dat we van positie 21 naar positie 5 zijn gegroeid. En voor het keyword “content marketing bureau” zijn we van positie 42 naar positie 9 gegroeid.

De conversies die we met organisch verkeer genereren, zijn van hogere kwaliteit dan andere kanalen zoals Google ads of Social ads.

Google Analytis over SEO resulaten

 

Hoe werkt Google?

Als je een goede SEO tekst wilt schrijven, moet je snappen hoe zoekmachines werken.

Google is verreweg de populairste zoekmachine in Nederland. Google heeft als doel om de zoekopdracht van zijn klant (de zoeker) met het beste en meest relevante resultaat te beantwoorden.

De meeste marketeers beginnen direct over het algoritme van Google. Ze zeggen dan: je moet het algoritme van Google kennen.

Maar voordat het algoritme zijn werk kan doen, moet je nieuwe pagina worden geïndexeerd. De spiders van Google crawlen 24/7. Ze bezoeken alle pagina’s en volgen de beschikbare links. Alle data, pagina’s, afbeeldingen en andere content wordt gesorteerd en opgeslagen in de index, zodat het toegankelijk is voor het algoritme. 

Ik kan een ding met vrij veel zekerheid zeggen: niemand kent het algoritme van Google.

Hoe werkt Google?

We kunnen alleen proberen het algoritme zo goed mogelijk te begrijpen en daarnaar handelen. Maar eigenlijk lopen we altijd achter het algoritme aan. Als Google onverwacht een update uitvoert, heeft dat bijna altijd impact op de zoekresultatenpagina.

SEO marketeers noemen dit SERP (search engine results page). Daarmee komen we direct op een belangrijk gegeven: resultaten zijn niet statisch. De keyword posities zijn altijd in beweging. Ze veranderen dagelijks.

De SERP wordt samengesteld op basis van een serie complexe berekeningen. Die worden uitgevoerd door het algoritme waar iedereen het altijd over heeft.

Het algoritme gaat op basis van jouw zoekopdracht door de index en beoordeelt op basis van meer dan 200 ranking factoren welke pagina het meest relevante resultaat is voor jouw zoekopdracht. Je pagina en SEO tekst krijgt dus een positie (ranking) toegewezen op basis van de berekening van het algoritme. Volg de Google richtlijnen voor optimale indexatie

Google SERP, wat is dat?

Dit is echt super belangrijk…

Voordat we met de ranking factoren aan de slag gaan is het belangrijk om twee punten te benoemen. Dit lijkt misschien raar, maar een goede SEO tekst alleen is geen SEO campagne.

Veel organisaties denken dat een SEO tekst een wondermiddel is. Als je echt wilt werken aan je vindbaarheid en zichtbaarheid in Google, is de geschreven content slechts een van de aspecten van een groter geheel.

Ik geef eerlijk toe dat ik mij hier heel erg op verkeken heb.

Linkbuilding voor goede SEO teksten

Het is dus belangrijk om je dit te realiseren:

  1. Een SEO tekst is niets zonder backlinks.
  2. Kwaliteit gaat boven kwantiteit.

Als het op SEO aankomt, is content het hart van je campagne. Backlinks zijn de ruggengraat. Een SEO tekst zonder backlinks is praktisch onzichtbaar voor Google en een backlink is (praktisch) waardeloos als je geen content op je pagina hebt.

Sommige content marketeers zijn ervan overtuigd dat het regelmatig toevoegen van content goed is voor je SEO. Dit is niet waar, het toevoegen van content is geen ranking factor. Je riskeert bijvoorbeeld geen penalty als je een jaar geen content toevoegt.

Aan de andere kant is het waar dat het toevoegen van nieuwe en unieke content een kwaliteitssignaal is. Voor Google is dit een teken dat je je website up to date houdt. En natuurlijk is nieuwe, goed geschreven content waardevol. Je kunt ranken voor nieuwe keywords en je kunt bouwen aan je interne links.

Maar met kwaliteit over kwantiteit willen we duidelijk maken dat je beter iedere maand een inhoudelijk sterk artikel kunt plaatsen dan iedere week een korte blog die weinig toevoegt.

 

Drie feiten over SEO teksten die iedere schrijver moet weten

Ranking factoren zijn van invloed op de waardering en positionering van je tekst. Als je weet welke ranking factoren van invloed zijn op de ranking in de zoekresultaten, kun je de tekst optimaliseren om zo hoog mogelijk te ranken.

Maar er zijn diverse punten die het fundament leggen voor een sterke SEO tekst. Zonder een goed fundament valt er ook niets te optimaliseren.

Lange SEO teksten presteren beter

SEO teksten die meer dan 1500 woorden tellen, scoren beter dan kortere teksten. Als we het over SEO teksten hebben, is het logisch dat een artikel van meer dan 1500 woorden beter rankt dan een simpele blogpost van 400 woorden. Een lang artikel is completer, bevat meer relevante informatie en beantwoordt de vraag van de bezoeker beter.

[TIP] Wil je weten hoe we dit in de praktijk brengen? Long reads zijn de basis voor de Machielsen blog strategie. 

Bekijk de onderstaande grafiek maar eens. Zoals je ziet, is er een verband tussen hoge posities in Google en het aantal woorden.

content aantal woorden trend lijn

Multimedia content presteert beter

Uit onderzoek blijkt dat SEO teksten waarin minimaal één afbeelding is verwerkt, beter rankt dan content zonder afbeeldingen. 

In deze blog delen we 4 gratis tools waar je toffe visuals mee kunt maken

Met andere woorden: schrijf je SEO content, besteed dan ook tijd aan het maken of vinden van afbeeldingen die de tekst versterken. Alle hoog gewaardeerde websites doen dit, dus als je net zo goed wilt scoren, zul je moeten investeren in multimedia.

Multimedia content prestatie trend lijn

Keywords zijn belangrijk, maar de zoekintentie is belangrijker

Bij het schrijven van een tekst is het belangrijk om goed te onderzoeken welke keywords interessant zijn. Je schrijft de SEO tekst rondom een set keywords. De relevantie bepaal je op basis van zoekvolume en intentie.

Een goede SEO tekst is een flinke investering. Je wilt traffic generen. Daarom is het belangrijk dat de keywords genoeg zoekvolume hebben. Ook de intentie moet kloppen. Een lange SEO tekst schrijven voor een generieke zoekterm als “auto” is vrij zinloos.

Je hebt namelijk geen idee wat de intentie is en het is onmogelijk om de vraag van de zoeker te beantwoorden.

De SEO teksten die wij schrijven, worden altijd afgestemd op een vraag. In de tekst beantwoorden we de vraag van een potentiële klant. Bijvoorbeeld: wat is de beste CRM software voor een groot bedrijf?

Zoekintentie voor seo tekst voorbeeld

 

21 ranking factoren die van invloed zijn op een SEO tekst

1. Keyword in de title tag: niet zo belangrijk meer als vroeger, maar de title tag is nog steeds een belangrijk on-page SEO signaal.

2. Title tag begint met het belangrijkste keyword: uit onderzoek van Moz blijkt dat title tags die beginnen met het keyword, beter presteren dan title tags waarin het keyword aan het eind van de tag gebruikt wordt.

3. Keyword in de description tag: hoewel de meta description geen directe ranking factor is, heeft een goede meta description wel invloed op de click-through rate. De CTR is wel een directe ranking factor.

 

Keyword in title tag en beginnen met keyword

 

4. Keyword komt voor in de H1 tag: H1 tags zijn als een tweede title tag. Behalve de title tag beschouwt Google ook de H1 tag als een teken van relevantie. Je geeft hiermee aan waar je pagina over gaat.

5. De lengte van je content: long reads of uitgebreide content bevatten meer woorden. Hierdoor kun je dieper op een onderwerp ingaan. Waarschijnlijk waardeert het algoritme langere teksten beter dan kortere teksten.  

lange content of korte content

6. Inhoudsopgave: met een inhoudsopgave maak je de content overzichtelijk voor Google. Door het overzicht kan Google je content beter begrijpen. Ook kan een inhoudsopgave met links voor sitelinks zorgen.

Maak een inhoudsopgave

7. Keyword density: vroeger was dit een SEO hack; nu werkt het averechts. Google gebruikt de keyword density hooguit om het onderwerp van je content te bepalen. Het is niet bewezen dat de keyword density een directe ranking factor is.

8. Latent semantic indexing keywords (LSI): LSI keywords helpen zoekmachines om de context van je primaire keyword te begrijpen. Het gebruik van LSI keywords kan voor Google een kwaliteitsindicatie zijn.

9. LSI keywords in de title en meta tag: in de title en meta tag werken LSI keyword net zoals op de pagina. Ze helpen Google om de content beter te begrijpen.

LSI keywords voor SEO

 

10. Inhoudelijk sterke content: het is bewezen dat Google kijkt naar de mate van inhoudelijkheid van content. Content die dieper ingaat op een onderwerp, heeft een kleine voorsprong op content die wat oppervlakkiger is.

11. Zoekintentie: komt de content van de pagina overeen met de zoekintentie van de gebruiker? Met andere woorden: is dit echt wat de gebruiker zoekt? Content die beter aansluit op de zoekintentie, heeft een voorsprong.

12. Duplicate content: identieke content op dezelfde site of dezelfde tekst met minimale aanpassingen. Dit kan de zichtbaarheid van je website negatief beïnvloeden.

13. Afbeeldingen optimaliseren: afbeeldingen kunnen Google belangrijke relevantie-signalen geven. Google “ziet” geen plaatjes, maar je kunt wel de alt tekst, documentnaam, titel en onderschrift optimaliseren. Dan begrijpt Google wel degelijk dat de afbeeldingen de content versterken.

optimaliseren van afbeeldingen

14. Keyword prominence: het is best practice om je belangrijkste keyword in de eerste 100 woorden van je pagina of content te noemen. Dit is gecorreleerd aan de rankings op de eerste pagina van Google.

15. Keyword in H2 en H3 tags: met de html heading tags geef je als het ware de hoofdstukken aan. Het gebruik van keywords in de subtitles (H2 of H3) is een teken van relevantie voor Google.

16. Grammatica en spelling: het is niet bewezen dat grammatica en spelling een directe ranking factor zijn. Google geeft hier geen duidelijkheid over. Wel is bewezen dat het een kwaliteitssignaal is.

17. Multimedia content: afbeeldingen, video’s en andere media-elementen zijn voor Google een kwaliteitsindicatie. Uit onderzoek blijkt dat er een relatie bestaat tussen multimedia content en hoge rankings.

voordelen multimedia content

18. Niveau taalgebruik: het is geen geheim dat Google het taalniveau van je pagina’s beoordeelt. Wat Google exact doet met die informatie is niet bekend. Ook is niet bekend wat de best practice is. Sommigen denken dat je met een basic taalniveau beter kunt ranken omdat het meer mensen aanspreekt. Anderen vinden dat je de tekst moet afstemmen op je doelgroep.

19. Lengte van de url: een extreem lange url kan de zichtbaarheid van je pagina schaden. Uit onderzoek blijkt zelfs dat korte url’s vaak beter ranken in de zoekresultaten van Google.

20. Lijstjes, lijstjes, lijstjes: ze werken als een samenvatting. Of je nu bullets of nummers gebruikt, lijsten maken de content gebruiksvriendelijker. Google houdt van overzicht en waardeert content waarin genummerde en bullet-lijsten worden gebruikt.

21. Uitgaande links: veel SEO specialisten zijn ervan overtuigd dat linken naar hooggewaardeerde sites helpt bij het ranken van nieuwe content.

Linken naar hooggewaardeerde sites

 

SEO is niet dood… SEO is springlevend

Veel marketeers denken dat SEO achterhaald is. Wij zijn ervan overtuigd dat SEO ontzettend veel kansen biedt.

Zoekmachine marketing zal altijd blijven bestaan. SEO is een belangrijk onderdeel voor iedere content marketing strategie. Maar eerlijk is eerlijk, de manier waarop we zoeken verandert razendsnel.

Er zijn veel organisaties die een flinke achterstand hebben op het gebied van SEO.

Het is heel simpel: met de komst van Google Ads (tot voor kort Google Adwords) zijn we lui geworden.

Je hebt een bepaald budget en dat moet zo effectief mogelijk worden besteed. Door je budget aan Google Ads uit te geven, zie je direct rendement – als je het goed doet. SEO daarentegen is een investering. Het duurt soms wel 2-4 maanden voordat je enig resultaat ziet.

Natuurlijk is het een lastige keuze, maar wij zijn er zeker van dat bedrijven die nu investeren in SEO, een toekomstbestendiger online strategie ontwikkelen.

Alle ontwikkelingen die plaatsvinden, zijn gebaseerd op bestaande SEO principes. Voice search wordt overal getipt als de toekomst van search, maar dat is niet een nieuwe zoekmachine. Als je straks met de ontwikkelingen wilt meegaan, moet je de basis op orde hebben.

Daarnaast denken wij dat je alle online kanalen optimaal moet benutten.

Stel dat je maar een klant hebt. Waar val je op terug als die ene klant wegvalt? 

Hetzelfde geldt voor Google Ads. Wat als de klikprijzen vannacht verdrievoudigen? Kunnen jouw campagnes dan nog uit? We zijn ons ervan bewust dat dit niet zo snel zal gebeuren… Maar ik denk dat je ons punt wel snapt.

Wat je ook doet, zorg dat je structureel aan je SEO werkt.

structureel aan seo werken

Ook interessant:

 

Bronnen