Deel en heers! – 4 vormen van content

Bij contentmarketing gaat het erom dat je informatie deelt met anderen.

Door je kennis te delen informeer je, help je, inspireer je en laat je je deskundigheid zien. Dat wekt vertrouwen, waardoor lezers eerder bij jou kopen dan bij een concurrent die minder of niets deelt. Het is dus belangrijk om zo veel mogelijk relevante informatie te delen door middel van content.

Maar in welke vormen valt die content allemaal te gieten? De belangrijkste soorten content op een rij:

Blogartikelen

Blogs zijn de meest gangbare vorm van content.

Het zijn artikelen die je op je website plaatst en die je helpen je search ranking te verhogen. Een blog bestaat meestal uit 500 woorden, bevat foto’s en beantwoordt de vragen van je beoogde doelgroep. Blogs met een educatieve inhoud zijn uitstekend om denkleiderschap te bewerkstelligen.

Content marketing - effectieve soorten content

Blogs zijn in heel veel verschillende vormen te gieten. Denk aan de blogs met tips, aan reviews en vergelijkingen, case studies, profielschetsen en interviews. Je kunt blogs ook laten schrijven door een gastblogger, voor een ander perspectief.

Wil je zelf aan de slag met blogs schrijven? We hebben een complete handleiding geschreven. 

Whitepapers en E-books

Whitepapers en E-books zijn een diepgaandere vorm van content die meer autoriteit uitstralen dan blogs. Ze snijden specifieke zakelijke onderwerpen aan en gaan er diep op in. Ze zijn uitstekend om je technische en zakelijke kennis te laten zien – zo toon je echt kennisleiderschap, en dat wekt vertrouwen bij je klanten.

Bovendien kun je een whitepaper of E-book op verzoek beschikbaar stellen om zo meer leads te genereren.

Het verschil tussen een e-book en een whitepaper

wat is het verschil tussen e-book en whitepaper

Wat is een e-book?

Een e-book kan een gedigitaliseerde versie van een bestaand boek zijn of als compleet nieuw e-book zijn geschreven. E-books worden in principe nooit gedrukt, maar worden uitsluitend digitaal op een scherm getoond. Dit kan het beeldscherm van een computer zijn, maar ook een speciaal daarvoor ontworpen apparaat: een e-reader. Ook mobiele telefoons en tablets lenen zich uitstekend voor het weergeven van e-books. (bron Pumbo)

Wat is een whitepaper?

Een whitepaper is een document van zo’n 10 pagina’s of meer, waarmee je als organisatie gratis kennis deelt. Bijvoorbeeld in de vorm van een stappenplan, gids, lijst met tips & tricks of interessante cases. Een goed whitepaper is niet commercieel, maar inhoudelijk en praktisch.

Meestal is een whitepaper specifieker en meer (wetenschappelijk) onderbouwd.

Infographics

Een infographic (informatieve illustratie) is een informatieve weergave van een object of een situatie: een combinatie van tekst en beeld. Veel mensen zijn nu eenmaal visueel ingesteld. Een goede illustratie trekt de aandacht en geeft snel inzicht in en overzicht over een bepaald onderwerp. Als mensen eenmaal geïnteresseerd zijn, zullen ze eerder geneigd zijn om verder te lezen en je blogs of E-books te lezen. En omdat infographics door hun visuele eigenschappen een goede research vereisen, zijn ze een zeer overtuigende manier om je kennisleiderschap te tonen.

Infographics zijn er in alle soorten en maten.

Webinars en podcasts

Podcast inzetten als content marketing

Een webinar is een video van een lezing, college of presentatie die je klanten via je website kunnen bekijken. Ze kunnen live zijn, maar ook achteraf gepost worden. Een podcast is hetzelfde idee, maar dan zonder beeld – een soort radio-uitzending over een specifiek onderwerp.

Omdat webinars en podcasts een fantastische mogelijkheid bieden om van deskundigen te leren, vinden veel kopers dit waardevol als ze op zoek zijn naar informatie over producten waarin ze geïnteresseerd zijn. Je kunt webinars en podcasts inzetten om je expertise en ervaringen te delen.