Hoe maak ik een lokalisatiestrategie?

Taal

hoe maak je een lokalisatiestrategie

Inhoudsopgave

Ben je van plan om internationaal te gaan met je bedrijf? Met lokalisatie haal je het maximale uit de potentie die je bedrijf over de grens heeft. Zo zorg je ervoor dat je product of dienst goed uit de verf komt – ook in een andere taal.

We leggen uit wat lokalisatie is, wat een lokalisatiestrategie is en waarom je die nodig hebt.

Dit blog in 30 seconden

  • Je leert hoe je een effectieve lokalisatiestrategie ontwikkelt voor internationale expansie van je bedrijf.
  • Lokalisatie gaat verder dan vertaling en gaat ook over aanpassingen in toon, design en culturele aspecten.
  • Een goede lokalisatiestrategie zorgt voor een connectie met de nieuwe doelgroep en verhoogt sales en klanttevredenheid.
  • Analyseer de markt en doelgroep, stel KPI’s vast, kies wat je gaat lokaliseren en controleer regelgeving.
  • Stel een gespecialiseerd team samen, zorg voor goede vertalingen en test je gelokaliseerde content.

Wat is een lokalisatiestrategie? 

In je lokalisatiestrategie beschrijf je hoe je marketinguitingen lokaliseert. Een lokalisatiestrategie is het plan dat je volgt om je bedrijf, product en service goed aan te laten sluiten op een nieuwe markt. Dat gaat verder dan alleen een standaardvertaling. Onder lokalisatie vallen ook zaken als toon, aanspreekvorm, blogonderwerpen, designs en afbeeldingen. Die tweak je, zodat je uitingen goed passen bij de cultuur en voorkeuren van je nieuwe doelgroep.

Waarom is een lokalisatiestrategie belangrijk?

Het doel van een lokalisatiestrategie is dat je een zo goed mogelijke ervaring biedt aan je nieuwe doelgroep. Door te lokaliseren, stem je je merk af op wat bij verschillende doelgroepen past, zodat je in ieder land een connectie met de doelgroep maakt. 

Wat zijn de voordelen van lokaliseren? 

Door te lokaliseren verhoog je je sales en vergroot je je marktaandeel. Bedrijven die lokaliseren, komen betrouwbaar over bij potentiële klanten. Daardoor kopen ze je product of dienst sneller dan wanneer je niet lokaliseert.

Daarnaast is het goed voor de klanttevredenheid. En dat is best logisch: je stemt producten en diensten immers af op de wensen van potentiële klanten. Ze waarderen het als je je best doet om hen te begrijpen. Als je het echt goed doet, bouw je zelfs een community op die je helpt met mond-tot-mondreclame.

Ten slotte geef je jezelf een enorme voorsprong vergeleken met je concurrenten. Zelfs als je concurrenten groter zijn dan jij – door te lokaliseren, vergroot je je kansen om de markt succesvol te veroveren.

Deze blogs vind je misschien ook interessant

Volg deze stappen voor een goede lokalisatiestrategie 

De beste manier om te lokaliseren, verschilt per branche en zelfs per bedrijf. Toch moet je voor iedere lokalisatiestrategie ongeveer dezelfde stappen doorlopen: analyse, planning en implementatie.

Analyse 

Marktonderzoek

Om bij het begin te beginnen: kies voor het goede land. Als je wilt weten of er vraag is naar jouw product, kijk je in Google Analytics of een SEO-tool (zoals Semrush) of er veel bezoekers uit een bepaald land naar je website zoeken. 

Is dat het geval? Check dan in welke producten of diensten ze geïnteresseerd zijn, door de traffic naar die specifieke pagina’s te onderzoeken. Bekijk daarnaast wie je concurrenten zijn met een concurrentieanalyse. Hoeveel anderen zitten in jouw niche? Is er nog ruimte voor jou? 

Doelgroeponderzoek

Onderzoek welke doelgroep bij je product of dienst past. Je doelgroep in het buitenland is lang niet altijd hetzelfde als je Nederlandse doelgroep.

En als ze wel dezelfde leeftijd of economische status hebben, verschillen ze waarschijnlijk op andere vlakken van je huidige doelgroep. Als je een nieuwe markt gaat betreden, moet je altijd je doelgroep in kaart brengen.

Als je de middelen hebt om ter plekke onderzoek te doen, raden we dat zeker aan. Heb je niet zelf de kennis in huis om marktonderzoek en doelgroeponderzoek te doen? Dan kun je misschien beter een expert inhuren. Er zijn zat bedrijven die gedegen marktonderzoek en doelgroeponderzoek voor je kunnen uitvoeren. Deze analyses zijn de basis voor je strategie, dus onderschat niet hoeveel invloed dit heeft op hoe succesvol je product of dienst straks is.  

Planning

Stel KPI’s vast

Met KPI’s (key performance indicators) meet je concreet hoe je strategie presteert. Zo krijg je inzicht in welke doelen worden behaald, bijvoorbeeld wat betreft omzet, sales en marketing. Door op verschillende vlakken te meten hoe succesvol je strategie is, kun je snel bijsturen wanneer iets minder goed werkt dan je had verwacht. Zorg ervoor dat je KPI’s opstelt volgens de SMART-methode, dus dat ze voldoen aan de volgende eisen: 

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Aanvaardbaar
  • Realiseerbaar
  • Tijdgebonden

Kies wat je gaat lokaliseren

Heb je meerdere producten of diensten? Dan is het vaak beter om niet alles direct te lokaliseren, maar om te beginnen met één product of dienst. Het is simpelweg goedkoper om klein te beginnen, zodat je gaandeweg aanpassingen kunt maken om je product of dienst op je doelgroep af te stemmen. 

Daarnaast moet je altijd je teksten lokaliseren. Dat betekent dat je teksten sowieso moet laten vertalen naar de taal die je doelgroep spreekt. Maar dat is niet het enige. Je moet ook aanpassen welke teksten je doelgroep wanneer te zien krijgt. Voorkeuren verschillen per land en soms zelfs per regio. Misschien houdt je nieuwe doelgroep meer van lange blogposts dan van video, of zitten ze meer op TikTok dan op Instagram. 

Check regelgeving 

Voordat je daadwerkelijk gaat verkopen op de nieuwe markt, maak je alles juridisch in orde. Zo voorkom je financiële ellende en reputatieschade. Check hoe het zit met de belastingen, het aannemen van medewerkers in een ander land, eigendomsrecht, en huur of koop van bedrijfspanden. Vergeet ook niet je algemene voorwaarden en contracten te lokaliseren!

Bepaal het budget en de tijdlijn

Een nieuwe markt betreden en een gedegen lokalisatie kost tijd en geld. Creëer financiële ruimte voor het opzetten van de strategie en voor het lokalisatieproces zelf. 

Maak vervolgens een algemene tijdlijn, zodat je vast deadlines hebt staan voor de grootste taken.

Creëer een lokalisatie-document

Voordat je een team samenstelt, maak je een lokalisatiedocument. Dit document zorgt voor houvast voor het hele team. Hierin zet je informatie die je in de stappen hiervoor hebt verzameld. Een paar voorbeelden van belangrijke onderwerpen:

  • Tijdlijn en doelen (KPI’s) 
  • De brand story 
  • De style guide 
  • Informatie uit het doelgroeponderzoek
  • Informatie uit het marktonderzoek
  • Do’s en dont’s 

Wijs een team aan

Nu is het tijd om een team samen te stellen. Wie er precies in dit team komen, hangt af van hoeveel mensen en geld je tot je beschikking hebt. Denk bijvoorbeeld aan deze mensen:

  • Lokalisatiemanager. Deze persoon is eindverantwoordelijk, realiseert de strategie en zorgt dat doelen worden gehaald. 
  • Projectmanager. Deze persoon bewaakt deadlines en zorgt dat de uitvoering van het project soepel verloopt.
  • Vertalers. Zet geen standaardvertalers in, maar kies voor vertalers die daadwerkelijk teksten kunnen lokaliseren. Zo passen je teksten bij de cultuur van je nieuwe doelgroep. Kies altijd voor meer dan één vertaler per taal, zodat ze elkaars werk kunnen reviseren.
  • Marketeer. Je marketeer zorgt voor een marketingstrategie en uitingen die bij deze nieuwe stap passen.
  • Developer. Deze persoon past je huidige website of app aan op wat de nieuwe doelgroep nodig heeft.
  • Designer. Voor de designer geldt hetzelfde: die zorgt voor designs waar de nieuwe doelgroep gelukkig van wordt.
  • Juridisch expert. Die helpt met de juridische kant van je internationale stap. 

Grote kans dat je deze professionals niet allemaal in huis hebt. Huur daarom betrouwbare partners in. Kies voor een bedrijf dat een deel van dit werk kan doen, huur een interimprofessional in of vind een ervaren zzp’er.  

Implementatie

Vertaling

Dit is het moment dat je hele website, design en marketing wordt aangepast, zodat je klaar bent om de markt te veroveren. Dit gebeurt allemaal nog achter de schermen. Alles wordt letterlijk en figuurlijk vertaald naar de wensen en voorkeuren van de nieuwe doelgroep. De daadwerkelijke vertaling (lokalisatie van de teksten) hoort hier ook bij. 

Testen

Is het lokalisatieproces afgerond? Niet voordat je alles intern hebt getest! Je lokalisatieteam moet er zeker van zijn dat alles op ieder apparaat werkt. Als je het echt goed wilt doen, zorg je voor testers uit je doelgroep. 

De allerbeste resultaten met een goede lokalisatiestrategie

Met een goede lokalisatiestrategie kun je de potentie van je bedrijf over de grenzen benutten. Door de juiste stappen te volgen, stem je je product of dienst effectief af op nieuwe markten. Een gespecialiseerd team en een zorgvuldige vertaling zijn essentieel voor succesvolle lokalisatie. Verover nieuwe markten, vergroot je sales en bouw een tevreden klantenbasis met een strategie die de culturele aspecten en voorkeuren van je doelgroep begrijpt.

Als je serieus een nieuwe markt wilt veroveren, kun je niet om een lokalisatiestrategie heen. Behoefte aan een partner om even mee te sparren? Boek een vrijblijvende call met een van onze experts. Dan denken we met je mee!

Plan direct een afspraak >

Jouke de Jong

Jouke de Jong

Jouke is SEO specialist en storyteller. Als je verhaal te ingewikkeld is, luistert niemand. Je wilt laten zien dat jouw dienst het probleem van je klant oplost, in welke taal dan ook.