Start-ups in Portugal

Zakendoen in Portugal, de start-up scene in Portugal is booming

Portugal heeft het allemaal: zandstranden, fantastisch eten, prachtige historische steden en heerlijk weer. Dat klinkt als de perfecte omgeving voor een internationale ondernemer. Om het zakendoen in Portugal nog aantrekkelijker te maken: de startup scene in Portugal is booming!

De financiële crisis in 2008 bleek het ultieme klimaat voor jonge ondernemers en startups te vormen. De startups en tech bedrijven ontwikkelden zich razendsnel. De jonge entrepreneurs bliezen het zakenleven letterlijk nieuw leven in.

De startup scene werd omarmd door de overheid. Die zette een strategie op om het ondernemerschap te bevorderen. Onderdeel hiervan waren een fonds voor het matchen van durfkapitaal van € 200 miljoen en een speciaal visum-programma voor buitenlandse oprichters.

Dit heeft zelfs een aantal tech bedrijven met “unicorn status” opgeleverd.

Qua taal is zakendoen in Portugal erg toegankelijk. In tegenstelling tot veel van onze zuiderburen, beheersen veel Portugezen de Engelse taal goed. Laat officiële documenten altijd vertalen door een ervaren Portugees vertaalbureau.

In dit blog over zakendoen in Portugal lees je:

  • De belangrijkste cultuurverschillen tussen Nederland en Portugal
  • Marketing tips voor de Portugese markt
  • Wat succesvolle ondernemers zeggen over Portugal
  • Do’s en don’ts in de Portugese markt
  • Hoe je het vertrouwen van je Portugese zakenpartner wint
Cultuuverschillen Nederland en Portugal

De belangrijkste cultuurverschillen tussen Nederland en Portugal

Over het algemeen kunnen de Nederlandse en Portugese ondernemer het prima met elkaar vinden. Ze moeten alleen wennen aan elkaars werktempo.

Het is een misvatting dat de cultuurverschillen alleen merkbaar zijn als je zakendoet met traditionele bedrijven. Ook bij de jonge start-ups zijn er belangrijke cultuurverschillen.

Als Nederlandse ondernemer ben je gewend om snel te handelen. In Portugal verloopt zakendoen trager dan in andere delen van Europa. Innovatieve ideeën die in andere landen snel van de grond komen, nemen in Portugal meer tijd in beslag. Dit is een van de verschillen die niet geldt voor startups.

In tegenstelling tot Nederland is de lunch een belangrijk moment in Portugal. Er wordt uitgebreid getafeld. Je zakenrelatie zal een uitnodiging voor een lunch graag accepteren. De lunch is het perfecte moment om je product of dienst te presenteren. En de Portugezen zijn niet bang om een wijntje te drinken tijdens de lunch, net als de Italiaanse ondernemers.

Marketing tips voor Portugal

Marketing tips voor de Portugese markt

De advertentiemarkt van Portugal is relatief groot. De markt voor televisie is twee keer zo groot als de digitale advertentiemarkt. Veel Portugese media zijn ‘cross-media’, wat inhoudt dat de mediabedrijven kranten, tijdschriften en tv-zenders bezitten.

Traditionele marketing via televisie en radio

De gemiddelde Portugees kijkt bijna een kwart van zijn leven televisie. Het is daarom niet vreemd dat je de Portugese ondernemer het beste bereikt via tv-reclames. De markt voor televisie advertenties is ruim twee keer zo groot als de online advertentiemarkt. Tv-reclames in de blokken tussen soapseries leveren de meeste kijkers op.

Ook radio advertenties zijn een goede optie om je Portugese doelgroep te bereiken. De radio is populair in Portugal en je hebt veel verschillende radiozenders. Het is belangrijk om de juiste radiozender te kiezen. Die moet aansluiten op je doelgroep.

In Nederland is het heel gebruikelijk om digitale kanalen in te zetten om je doelgroep te bereiken. In vergelijking met andere EU-landen is de digitale advertentiemarkt in Portugal onderontwikkeld. Alleen in Roemenië maken bedrijven minder gebruik van online marketing. Slechts tweederde van de Portugezen is actief internetgebruiker.

Google is verreweg de meest gebruikte zoekmachine in Portugal. Search advertising is de populairste vorm van online advertising. Social media advertising staat op de tweede plek.

De verwachting is dat het aantal internetgebruikers in Portugal de komende jaren zal toenemen. Het is slim om je nu voor te bereiden op deze trend. Dat kun je doen door een social media netwerk op te bouwen, of door nu te starten met content marketing en SEO (zoekmachine optimalisatie).

Marketing tips portugese markt

Wat succesvolle ondernemers zeggen over Portugal

  • Portugese ondernemers staan open voor internationale expertise
  • De Portugese overheid wil innoveren op het gebied van stedelijke ontwikkeling en infrastructuur. Hiervoor doen ze vaak een beroep op internationale bedrijven.
  • Portugal kent een indrukwekkende startup scene die kansen biedt voor internationale ondernemers.
tips voor ondernemers in portugal

 

Do’s & don’ts in de Portugese markt

  • Verdiep je in de cultuur.
  • Spreek altijd iemand aan met zijn of haar academische titel.
  • Wees geduldig bij een zakelijke lunch.
  • Kom je afspraken na.

 

Waar je mee te maken krijgt, hangt af van je plannen. Ga je een vestiging openen in Portugal? Bereid je voor op veel juridisch papierwerk. Je wordt overspoeld met officiële documenten die je moet kunnen begrijpen. Uiteindelijk moet je ze namelijk ondertekenen.

Hoe je het vertrouwen van je Portugese zakenpartner wint

Portugese ondernemers staan open voor internationale samenwerking. Maar als internationale ondernemer in Portugal is het verstandig om klein te beginnen. Portugezen nemen hun tijd als het aankomt op vertrouwen. Ze willen weten met wie ze te maken hebben en of jouw diensten/producten aansluiten bij hun bedrijf.

Een goede manier om het ijs te breken bij je Portugese zakenpartner is een uitgebreide lunch. Neem hiervoor de tijd. Ga uitgebreid met elkaar in gesprek, vertel over jezelf en vraag naar de ander. Je mag ook gerust over je dienst of product vertellen. Met een flinke lunch bouw je aan een goede zakenrelatie.

Je wint het vertrouwen van je Portugese zakenpartner door in de relatie te investeren. Dit doe je door interesse te tonen in het bedrijf en de zakelijke doelen van de ander. Maar wees voorzichtig met persoonlijke vragen. Stel ze pas als je Portugese zakenpartner dat ook doet.

Vertrouwen van portugese zakenpartner winnen

Portugese business facts

  • Innovatie komt in Portugal minder snel op gang dan in andere Europese landen. Op het gebied van stedelijke ontwikkeling en infrastructuur liggen kansen voor internationale ondernemers.
  • Portugezen doen graag hun werk zoals ze het altijd al doen. Je moet van goeden huize komen om een Portugese ondernemer te overtuigen om het anders aan te pakken.
  • Portugezen hechten waarde aan academische titels.
  • De kledingstijl in Portugese zakenwereld is conservatiever dan de Nederlandse. Niet in korte broek naar een afspraak dus.
  • De hiërarchie in de Portugese zakenwereld en samenleving is zichtbaarder dan in Nederland.
  • Relatiegeschenk voor 100 punten: een pittige chorizo worst. Of snoep!

 

Start-ups in Portugal
Summary
Zakendoen in Portugal, de start-up scene in Portugal is Booming
Article Name
Zakendoen in Portugal, de start-up scene in Portugal is Booming
Description
Portugal is een aantrekkelijk land om zaken te doen. In dit blog lees je over belangrijke cultuurverschillen tussen Nederland en Portugal.
Author
Publisher Name
Machielsen
Publisher Logo