Bereik je content-doelen met dit contentmarketingplan

Content marketing plan

Een visie zonder plan is geen visie. Als je succesvol wilt worden met content moet je een contentmarketingplan hebben. 

Toen wij begonnen met contentmarketing hadden we geen plan, we schreven gewoon content. En heel eerlijk, onze contentmarketing was toen niet echt succesvol. De traffic naar onze site nam toe, maar verder gebeurde er weinig. 

Daar kwam verandering in nadat we ons contentmarketingplan hadden opgesteld. Dankzij ons plan werkten we veel gestructureerder en werd alle content afgestemd op onze doelstellingen.

Wil jij ook jouw doelen bereiken met een contentmarketingplan? In dit blog laten we je exact zien welke stappen je moet doorlopen om een goed plan te maken. 

Wat is een contentmarketingplan?

In een contentmarketingplan leg je vast welke doelen je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen. Je legt vast wie je doelgroep is, welke content je gaat maken en hoe je je doelgroep gaat bereiken. Een contentmarketingplan is dus een strategisch document waarin je de lijnen van je content uitzet. 

Waarom heb je een contentplan nodig?

Iedereen weet dat content belangrijk is. Maar er zijn weinig organisaties die structureel hoogwaardige content produceren. Een contentmarketingplan helpt je om de voortgang te bewaken. Zo blijf je content produceren. Daarnaast zorgt het plan ervoor dat de content die je gaat produceren in lijn is met je doelstellingen. 

Lees ook: 7 redenen om te starten met contentmarketing

Hoe maak je een contentplan?

Een contentplan maken is niet moeilijk. Het vergt wel een beetje discipline – veel contentmarketeers zijn geneigd om direct te beginnen met het maken van content. Om een contentmarketingplan te maken, moet je een stapje terug doen. 

Dat kan aanvoelen als tijdverspilling, maar je hebt hier straks profijt van. 

Een contentmarketingplan in 6 stappen

Stap 1: Doelstellingen bepalen

Als je niet weet waar je naartoe wilt gaan, ben je stuurloos. Dus: wat wil je bereiken met je contentmarketing? Je doel bepaalt in grote mate de vorm en inhoud van de content die je straks gaat maken. 

Het is verleidelijk om een complete lijst met doelstellingen te maken. Maar contentmarketing is het effectiefst als je het toespitst op een of twee doelstellingen. Het is dus prima om een lijst te maken, maar prioriteer en kies een of twee doelstellingen waar je gestructureerd aan gaat werken. 

Dit zijn de 6 meest voorkomende contentdoelstellingen:  

  • Zichtbaarheid en vindbaarheid vergroten
  • Leads genereren
  • Een sterk merk bouwen
  • Een autoriteitspositie bemachtigen
  • Klanttevredenheid verhogen
  • Employer Branding 

Als je deze voorbeelddoelstellingen bekijkt, zie je dat het logisch is om keuzes te maken. Leads genereren en klanttevredenheid verhogen vragen namelijk om een heel andere aanpak. Focus. 

Lees ook: wat is een SEO tekst

Stap 2: Doelgroep 

Het klinkt misschien afgezaagd, maar je moet echt vaststellen voor wie je gaat schrijven. Wij doen dit aan de hand van een buyer persona, oftewel een customer avatar. Dit is een personificatie van je ideale klant (exacte definitie lees je hier). 

Om een buyer persona te maken, kun je het beste beginnen met interviews afnemen bij verschillende klanten.

Met de antwoorden op deze vragen kun je een avatar samenstellen:

  • Wat zijn je demografische gegevens?
  • Wat zijn je grootste uitdagingen?
  • Wat zijn je zakelijke doelen?
  • Waar zoek je naar informatie?
  • Welke branche-conferenties bezoek je?
  • Welke branche-gerelateerde blogs lees je?

Je kunt meerdere buyer persona’s maken. Zolang je tijdens het schrijven maar focust op één daarvan. Het is belangrijk om te onthouden dat je de content in principe gaat maken voor één persoon. Dat lijkt misschien vreemd. Maar wanneer je voor iedereen schrijft, schrijf je eigenlijk voor niemand. Kies dus je ideale klant en schrijf specifiek voor die persoon.

Stap 3: Business voice

We combineren hier twee belangrijke aspecten: tone of voice en onderscheidend vermogen. 

Tone of voice

De tone of voice is de stijl waarin je schrijft – de manier waarop je als bedrijf jouw doelgroep (of buyer persona) aanspreekt in alle uitingen. Je kunt het zien als de persoonlijkheid van je merk. 

Als je het goed doet, is je tone of voice ongeveer hetzelfde in al je communicatie-uitingen. Met een consistente tone of voice ben je herkenbaar. Zo bouw je een imago voor jezelf op. Dat betekent dat je altijd min of meer dezelfde stem hebt. Niet alleen op social media en in een e-mail, maar ook op een 404-pagina of een informatiepagina.

Onderscheidend vermogen

Waarom doe je wat je doet? Wil je de wereld verbeteren? Wil je software toegankelijker maken? Of vind je dat zzp’ers structureel te veel betalen voor een dienst die jij beter en goedkoper kunt aanbieden? 

Wat je ‘why’ ook is, je hebt een bepaalde visie op de markt. Je ‘why’ maakt jouw organisatie uniek. Dat moet je doorvertalen naar je content. Contentmarketing is bij uitstek geschikt om je onderscheidend vermogen te communiceren. Bovendien helpt het je bij het creëren van je eigen unieke stijl. En dat zorgt weer voor herkenbaarheid. 

Stap 4: Concurrentieanalyse

Je concurrenten zijn nog nooit zo waardevol geweest. Bij het maken van een contentplan is er niets fijner dan inspiratie opdoen bij je concurrenten. Een concurrentieanalyse werkt  verhelderend: zo kan het aannames ontkrachten en misvattingen de wereld uit helpen. 

Misschien kom je er tijdens de concurrentieanalyse achter dat al je concurrenten vol ingezet hebben op blogs, terwijl jij nu een YouTube-kanaal wilt beginnen. 

Aan de ene kant betekent dit dat je origineel bent, maar aan de andere kant heeft het blog van je concurrenten zich wel al bewezen. Denk goed na over je keuze.

Lees ook: Een blog schrijven in 9 stappen (Een blog dat echt wordt gelezen)

Stap 5: Informatie vertalen naar concrete thema’s

Als je de vorige stappen goed hebt doorlopen, heb je een schat aan informatie verzameld. 

Je weet wat de grootste uitdagingen en pijnpunten van je buyer persona’s zijn, welke doelen je wilt bereiken en je weet met welke content je concurrenten succesvol zijn. Op basis van deze informatie kun je gaan brainstormen over concrete content-thema’s. 

Noteer alle thema’s en onderwerpen die je te binnen schieten. Maak je niet druk over de wirwar die gaat ontstaan, straks heb je alle tijd om te structureren. 

Stap 6: Thema’s en onderwerpen plannen

Een contentmarketingplan helpt je om structureel hoogwaardige content te produceren. Een goede planning is dus cruciaal. Je kunt gewoon in je agenda werken of in een Excelbestand. 

Maar er zijn diverse tools die uitkomst bieden. Wij maken gebruik van SEMrush. 

Belangrijk bij het plannen is dat je realistisch bent. Na het plannen is het tijd voor contentcreatie!